زندینو

Search
UX چیست | طراح تجربۀ کاربری چه کسی است؟

UX چیست | طراح تجربۀ کاربری چه کسی است؟

فهرست مطالب

امروز در این مقاله قصد داریم درمورد UX یا همان تجربۀ کاربری (User Experience) صحبت کنیم , زیرا تجربه کاربری و خلق آن در زمینه های مختلف به ویژه مبحث دنیای وب و اپلیکیشن ها و طراحی صفحه محصول اهمیت بسیاری دارد . (بیشتر سعی کرده ایم UX را با مثال هایی از دنیای وب با شما آشنا کنیم ) , پس بریم تا ببینیم UX چیست و چرا مهم است .

تعریف اصلی تجربه کاربری (User Experience)

تجربه کاربری در واقع همان احساسی است که کاربر هنگام دیدن محصول یا وبسایت شما و بعد از خروج از آن دارد , درواقع تجربه کاربری به کاربر پسند بودن سایت شما اشاره دارد ! نکتۀ قابل توجه این است : که اگر سایتی تجربۀ کاربری خوبی داشته باشد به آن معنا نیست که المان های خاص و زیبا و رنگارنگ دارد ( این نکته هم مؤثر است اما مربوط به UI یا همان User interface است )! به این معناست که کاربر هنگامی که در معرض سایت شما قرار میگیرد گیج نشود ! برای مثال نگوید : سرچ باکس کجاست و کجا باید سرچ کنم؟ چرا نوار اسکرول پیدا نیست؟ چرا در صفحۀ اول هیچ لینکی در هدر یا حتی فوتر به بخش محصولات اشاره نکرده است؟ یا من نمیتوانم آن را پیدا کنم! چرا دکمۀ افزودن به سبد خرید را نمیتوانم بیابم! عه آن بالاست ! حال خود سبد خرید کجاست؟

یا همچنین کاربر احساس ناخوشایندی از استفاده از وبسایت شما نداشته باشد : برای مثال نکاتی مانند سرعت وبسایت شما هم در این زمینه مؤثر است , به گونه ای که کند نباشد تا موجب اذیت شدن کاربر نشود .

اگر بخواهم بهتر این موضوع را شفاف سازی کنم باید بگویم در اصل نوع قرارگیری المان های مختلف در صفحه برای دسترسی آسانتر و ایجاد حس لذت بخش بودن استفاده از آنها برای کاربر را تجربه کاربری میگوییم و در طراحی UX سعی در ایجاد بهترین نوع تعامل کاربر با وب سایت را داریم .

ux
این یک عکس برای نشان دادن مفهوم تجربه کاربری است

تاریخچۀ UX

فردریک وینسلو تیلور اولین کسی بود که شروع به تحقیق در مورد تجربۀ کاربری کرد و سعی در تحلیل نوع رفتار کاربران نسبت به ابزارهایشان را داشت , اما به طور کلی واژۀ تجربۀ کاربری User Experience برای نخستین بار توسط دونالد نورمن در دهۀ 1990 ابداع گشت و به مرور سرعت گسترش آن افزایش یافت تا آن که مرزهای UX کم و بیش به محصولات دیجیتال محدود گشت و از آن زمان افراد به ایجاد نگرش های مثبت و احساس خوشایند و… در کاربران نسبت به دسترسی پذیری محصولی که ارائه کرده اند (وبسایت ,اپلیکیشن و…) ایجاد تجربه کاربری میگویند .

طراح تجربۀ کاربری یا UX designer چه کسی است؟

بعد از آنکه مفهوم UX توسط دونالد نورمن ابداع شد , فرصت های شغلی جدیدی تحت عنوان طراح رابط کاربری یا UX designer به وجود آمدند که با توجه به نوع کاربر و… اقدام به طراحی UX یک اپلیکشن یا وبسایت میکنند

یک طراح تجربۀ کاربری چگونه عمل میکند؟

یک طراح تجربۀ کاربری با توجه به عوامل زیادی شروع به جای گذاری المنت ها در صفحه میکند مانند :

  • نوع مخاطب
  • مشخص کردن مسیر برای مخاطب ( برای دسترسی سریعتر به محصولات یا خدمات )
  • تحلیل و اصلاح دوباره

نوع مخاطب :

این نکته بسیار مهم است که مخاطب خود را به خوبی بشناسید و احساسات او را درک کنید , به عبارت دیگر باید بدانید کسانی که مخاطب شما هستند چه نیازهایی دارند و از شما چه میخواهند ! این رو باید درک کنید که محصول شما چه کمکی میتواند به مخاطب شما بکند و سپس شخصیت مخاطب خود را در نظر بگیرید و این را تجسم کنید که شما به آن محصولی که ارائه کرده اید نیاز دارید و بدین ترتیب کم کم احساساتی که کاربر هنگام مواجه با محصول شما دارد را درک میکنید…

مشخص کردن مسیر برای مخاطب :

پس از آنکه شخصیت مخاطب و احساسات او را درک کردید حال نوبت آن میرسد که مسیر را برای او مشخص کنید , از چه طریقی میتواند به محصول شما دسترسی یابد ؟ منوی اصلی؟ لینک هایی که در صفحه وجود دارند ؟ یا بیشتر کاربران شما به جای محصولات ترجیح میدهند از مقالاتی که ارائه میکنید استفاده کنند پس آیا شما لینک دسترسی به صفحۀ بلاگ را در صفحۀ اصلی قرار داده اید؟ آیا المنت های صفحۀ محصول برای القای حس خوش در جای درست قرار دارند ؟ در صفحۀ بلاگ هم همینطور؟

تحلیل و اصلاح دوباره:

یکی از مهمترین نکته هایی که باید به شما بگویم این است که طراحی تجربۀ کاربری یک فرایند است و همواره باید درحال تغییر باشد تا بتوان بهترین نوع تعامل مخاطب با کامپیوتر و سایت یا اپلیکشن را ایجاد کرد به عبارت دیگر شما باید همواره دربارۀ رفتار کاربران خودتان تحقیق کنید و همیشه به دنبال ایجاد تغییرات مثبت در نحوۀ کارکرد سایتتان باشید .

تاثیر UX مناسب بر سئو سایت

UX مناسب میتواند تاثیر مثبتی بر بالا رفتن لینک شما در صفحات گوگل داشته باشد به گونه ای که موجب میشود کاربر بیشتر در صفحات شما بماند , گوگل نیز این ماندن ها و … را درنظر میگیرد و درنتیجه سایت شما را با ارزشتر و مفیدتر برای کاربر میداند و بدین ترتیب لینک شما را به صفحات و لینک های اول نزدیکتر میکند

سخن پایانی

همواره سعی کنید برای کاربر ارزش خلق کنید ! بیشتر از ارزشی که رقبای شما برای مخاطب هایشان خلق کرده اند ! مطمئن باشید به مرور زمان این کار به شرکت و یا سازمان شما اعتبار بیشتری می بخشد , یکی از ارزش هایی که میتوانید خلق کنید ایجاد UX مناسب است تا کاربر احساس خوشایندتری نسبت به شما و محصولتان داشته باشد .

ما همواره در زندینو مقالاتی را ارائه میکنیم که به شما کمک میکند برای کاربرهایتان ارزش آفرینی کنید , فقط کافی است سری به وبلاگ ما بزنید .

اشتراک گذاری
نوشته های تازه
دسته بندی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مشابه

برای درخواست مشاوره رایگان، فرم زیر را پر کنید